Monday, June 11, 2007
nikmatnya ukhuwah...
Ku membuka kelopak mataku lantaran silau dek cahaya matahari yang bersinar cerah melalui tingkap bilikku.
Kucapai telefon bimbitku lantas melihat angka yang tertera di situ.
"Argh,dah dekat pukul 5 pagi rupanya.Kenapalah budak-budak ni tak kejut aku," getus hatiku.Kesal.
Lantas aku segera bersiap dan menunaikan kewajipan fardu Subuh. Hari ini aku perlu lekas.
Aku sudah berjanji dgn rakan-rakanku untuk keluar bersama.

Mmg x dpt dinafikan..hidup tnp rakan sgt sulit & membosankan.Lebih2 lg bg mereka yg tinggal jauh di perantauan spt aku.
Tiada keluarga di sisi,hanya ada rakan2 yg saban masa menjadi tmpt mengadu, bergembira & meringankan beban.
Rakan2 nilah satu2nya insan yg akn membantu kita bila susah. Rakan2 ni jugalah yg akn mengingatkan kita andai kita terlupa.
Takde org lain dah..nak harapkan keluarga,mrk terlalu jauh.Kalau selalu berhubung pun,mrk tak faham situasi sbnr kita di sini.
So,yg kita ada tak lain tak bukan hanyalah rakan2.

Bercakap ttg rakan2/kwn2/shbt...ada byk jenis rakan kat dunia ni..b'juta2 lemon.Ada yg biase2,ade yg baik hati,ade gak yg thiqah2..
& x kurang juga yg kerek..so,terpulanglah kat kita nk pilih kwn yg mana satu.
Kwn2 tu mencerminkan diri kita yg sebenar..dulu2 aku pnh je argue statement nih..tp lama2 aku realize yg bnd ni mmg betul.
Tak dpt disangkal lg..Dan aku?? aku amat b'syukur sbb dikurniakan rakan2 yg memahami aku & sering mengingatkan aku..thanks a lot (^_^)

Hidup berkawan,ade pahit manis masam masinnye gak..kat situlah pentingnye toleransi & sikap berlapang dada antr satu sm lain.
Sgt 100x penting..dlm b'kwn nih,kalau ade istilah jual ikan 'selfish'..berhati2lah!! Anda akn dijauhi...
Spt kata2 yg sering aku dgr sejak di Hira' lagi...."Tingkatan ukhuwah yg paling tinggi adalah ithar, & serendah2 ukhuwah adalah husnu dzon (b'sangka baik) & salamatus sodr (b'lapang dada).

“Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliah) bermusuh musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.” (Ali-Imran:103)

Alhamdulillah,smlm projek cuti2 aku telah b'jaya dipenuhi dgn aktiviti yg pnoh ukhuwah,ehehe..
Kami sekeluarga Qasr Haneem tlh pon b'sama2 berpicnic di Ummu Qays, sebuah kota lama tinggalan Rom..kota ni terletak dekat sgt dgn border Palestin..kalo msok kota nih,dah x gune line hp Jordan dah..mmg kne gne roaming line Palestin..from this kota, leh nmpk dgn jelas Tabari Lake & Goland Hill...
alkisahnya,kedua2nya menjadi rebutan byk pihak...sbb kalau dpt Tabari Lake nih,insyaAllah xde prob air (espcially ngr pdg pasir yg amat kontang nih).. dikatakan tasik ni xkan kering sehinggalah kiamat,di mana dajjal yg akn keringkn tasik nih.. subhanallah~

Seawal 6.30 pg memulakan perjalanan..menaiki coaster yg seakan roller coaster..huhu. Pakcik Ajuad yg sgt baekk!!
Best btul pakcik nih,dahla hntr ktorg btul2 kt dpn pintu kota tuh,pastu siap pesan lg kt pakcik penjaga tuh soh jaga ktorg elok2..tambang on murah jek...sorg 35 qirsy..walamak..best2~idop pck Ajuad!!!
Siap kasik no tepon lg...dia kata ktorg nk balik nnt,call je dia..dia kan dtg amek.Huwaa...mntp baek.


melangkah bersama ke kota lama Rom...Ummu Qays...

Jom kita selongkar khazanah purba!!

korang nmpk tak Bukit Goland kat sana tuh?

pot luck bersama2...mcm2 ada..

Jom makan!! weh, sape snap pic nih? kacau daun jela org nk mkn =p

And after all, we had a very hepi time together...bkn kat situ je,balik dr Ummu Qays tuh,ktorg stil hangout together2 agi..
Wat projek rahsia b'sama2..ehehe~ pastu mlm tuh dinner sama2..whut a lovely day~~~

coret2 penuh makna
 
posted by Dzaatun Nitaqain at 6:42 AM | Permalink |


0 Comments: